Nicolette Heetebrij had Protecting tomorrow zelf bedacht kunnen hebben. Het motto van PION is haar op het lijf geschreven. In haar dagelijks werk wil ze actief haar steentje bijdragen aan de toekomstbestendigheid van de HDPE-HDD-sector. Een gesprek over innovatiedrang, gevoeligheid en toekomstbestendige keuzes.

Ondernemingszin

‘Mijn drang naar techniek en mijn rugzak vol ondernemerschap hebben me hier gebracht’, trapt Nicolette Heetebrij af. Ze is nog maar net aan boord en voelt zich nu al thuis bij PION. ‘Hier voel ik ondernemingszin, ambitie en een enorme innovatiedrang. Dat is mooi, want tegelijkertijd zie ik in de HDD-sector veel potentie. Er liggen prachtige kansen die vragen om versnelde innovatie en duurzame oplossingen. Protecting tomorrow in de praktijk, dus. Met elkaar samenwerken om de wereld van de klant, de keten en de volgende generatie te verbeteren.’

Gevoelig voor signalen

Om dat te realiseren staat ze graag met haar voeten in de klei. Ze betrekt alle schakels, van bouwplaats tot board. Na vijfentwintig jaar ondernemerschap in de wereld van techniek bezit ze een radar voor signalen uit de keten. ‘Het is belangrijk om niet alleen de kansen maar ook de verbanden in de keten te zien. Die verbanden zorgen er namelijk voor dat je die kansen ook kan realiseren.’ Heetebrij ziet elke schakel in de keten als een schakelaar, een knopje dat je om moet zetten. ‘Je kan niet zomaar de hoofdschakelaar ‘Duurzaamheid’ omzetten, maar je moet met alle schakels samenwerken om een duurzame oplossing te vinden. Als je aan het begin van de keten iets van plan bent, dan heeft het invloed op een paar schakels verder. Alle schakels moeten meedenken en -doen.’ Het betrekken van al die schakels ziet ze als een belangrijk onderdeel van haar functie op het gebied van business development. Heetebrij: ‘Als het om de complexe materie van duurzaamheid gaat, vindt besluitvorming op allerlei niveaus plaats. Opdrachtgever, ingenieursbureau, provincie, aannemer en onderaannemers, noem maar op. In de hele keten moet je gevoelig zijn voor hun signalen. Hecht samenwerken is dan de oplossing. Dan kan je die signalen een plek geven.’ Eerder heeft ze dat ook binnen haar eigen bedrijf in de praktijk gebracht. Aan het einde van de keten zat ze te worstelen met kostprijzen, terwijl de oplossing een paar schakels eerder – bij de architect – te vinden was. ‘De helft van mijn commerciële tijd heb ik toen aan samenwerking met architecten besteed. Zo konden we samen alle eisen integreren in het ontwerpproces. Met kostenvoordeel, een blije architect en een tevreden keten als resultaat.’

Toekomstbestendige keuze

Het is duidelijk, Heetebrij houdt van samenwerken, net als PION. Eerst de ander goed begrijpen, om te kunnen doorgronden wat de ander echt nodig heeft. ‘Ik houd niet van oplossingen die eendagsvliegen zijn, maar ga voor houdbaar en duurzaam. Als het nodig is, stel ik liever zes dan vijf keer de waarom-vraag. Je moet bij de kern van de behoefte uitkomen. Dan vind je een blijvende oplossing die écht iets oplost en die niet alleen vandaag maar ook morgen slim is. Een toekomstbestendige keuze’ Zo rekent Heetebrij af met duurzaamheid als marketingtool waarbij het vinkje bij het imago en niet bij de oplossing wordt gezet. ‘Mijn hogere doel zit onder de grond. We moeten er met elkaar voor gaan zorgen dat we meer nadenken over wat we in de grond stoppen. Van ‘zand erover’ naar bewustzijn over het hele traject. Laten we niet in een product, maar in een totaaloplossing denken. Hoe maak je onderscheid in toepassing, hoe borg je veiligheid, hoe ga je om met eisen, welke keuzes moet je maken om de gewenste kwaliteit te realiseren, hoe richt je de logistiek in, hoe houd je rekening met de omgeving, hoe voorkom je afval?’ Elke vraag ziet ze als een kans en alle kansen bij elkaar genereren een duurzame oplossing die veel meer is dan alleen een buis.

Iedereen early adapter

Gerben Borger, Managing Director PION, bevestigt de mooie match tussen Heetebrij en de HDD-markt. ‘Nicolette is zowel een denker als doener, wil leren en kennis opdoen, is vindingrijk en staat duidelijk haar mannetje. Ze ziet het grotere geheel, begrijpt de belangen van onze relaties en realiseert zich dat de gehele keten van invloed is op het eindresultaat. Die houding vind ik essentieel om duurzame samenwerking aan te gaan en van daaruit te innoveren.’ De oproep van Heetebrij aan de HDD-sector luidt dan ook: ‘Laten we samen vindingrijk zijn.’ Om dat kracht bij te zetten, geeft ze aan dat ze momenteel werkt aan een nieuw online platform. Een platform dat klanten en de keten helpt om op een eenvoudige, toegankelijke en begrijpelijke manier een toekomstbestendige keuze te kunnen maken. Een keuze die wordt gevoed door toepasbaarheid, kwaliteit en veiligheid. Heetebrij verklapt: ‘Als je je bewust bent van de keuzes, dan ontdek je zelfs betere alternatieven dan de PE100 die we nu vaak ongezien kiezen. Daarin zal ook een gecertificeerde duurzame innovatie op het gebied van kabelbescherming worden opgenomen. Heetebrij: ‘Eigenlijk kan iedereen zo een early adapter zijn, toekomstbestendige keuzes maken en de toekomst voorblijven.’