Onze Crosscube trekputten zijn dé oplossing om snel en makkelijk je netwerk te ordenen en te beschermen. Met een Crosscube kabeltrekput creëer je een precies passende oplossing voor aanpassing, uitbreiding of onderhoud aan het kabelsysteem in je project zonder onnodig graafwerk. Of je nu een kleine put (bijvoorbeeld een handhole), een enorme put of een formaat ergens ertussenin nodig hebt; door de modulaire opbouw passen de Crosscube trekputten altijd. En er is ook altijd een passend deksel; zowel qua formaat als qua belastingsklasse. Composiet, gietijzer, instraatbaar etc.
De Crosscube trekputten zijn gemaakt van polypropyleen en deels van glasvezelversterkt polyamide. Dit zijn zeer sterk materialen die zich uitstekend lenen voor dergelijke toepassingen. Trekput type 2 en 3 worden van gerecycled kunststof gemaakt. Al onze trekputtypen zijn stuk voor stuk specifiek ontworpen om ondergronds te worden toegepast. Indien nodig worden de trekputten versterkt met stalen verstevigingen.
De Crosscube kabeltrekputten zijn volledig modulair (dus zowel de breedte van de zijwand als de breedte van de kopwand) en ze kunnen gestapeld worden tot elke gewenste hoogte. Het maakt dus niet uit hoe groot of hoe klein de put moet zijn, je stelt hem precies op maat samen voor jouw project.
Van klein tot extreem groot, handmatig te openen of hydraulisch, volledig te integreren in het straatwerk of geschikt voor ondergrondse plaatsing, traploos in hoogte aan het straatniveau aan te passen etc. Onze trekput-deksels zijn verkrijgbaar in vele uitvoeringen in belastingklasse A15 tot en met F900. Ook zijn we sterk in maatwerk. Of het nu gaat om grote deksels van 3x1m of hydraulisch aangestuurde bestraatbare deksels, voor elke praktijksituatie hebben we een deksel beschikbaar.
Kunststof is een goed alternatief voor bijvoorbeeld betonnen trekputten. Beton is bij standaardmaten meestal goedkoper in de aanschaf, maar is in het plaatsen weer duurder omdat je een kraan nodig hebt. Bovendien kan beton vanwege het gewicht niet in alle grondsoorten gebruikt worden of moet er dan een extra fundering gemaakt worden waardoor de plaatsingskosten nog verder oplopen. Kunststof trekputten zijn sterk en toch heel licht waardoor ze in alle soorten grond gebruikt kunnen worden zonder fundering en zijn vaak met alleen mankracht te plaatsen. Crosscube schouwputten zijn bovendien veel flexibeler want je kunt makkelijk (zelfs ter plekke op de projectlocatie) de maatvoering en aansluitingen aanpassen. Dat bespaart je dus tijd en kosten in de plaatsingsfase waardoor Crosscube trekputten ook prijstechnisch interessant zijn.
Omdat onze trekputten modulair zijn, hebben we geen webshop waarin je uit een aantal standaardputten kunt kiezen. Jouw project is waarschijnlijk ook niet standaard.
In plaats daarvan voer je de maten die je nodig hebt snel en simpel in onze configurator in waarna die automatisch de precieze putmaten voor je berekent. Ben je tevreden? Dan stuur je die berekening zo door aan onze binnendienst voor een offerte. Natuurlijk ontvang je zelf ook een kopie van je ontwerp.
Je vindt de configurator hier.
Meer lezen of direct een put samenstellen voor jouw project met onze configurator?
Klik dan op deze link. Je kunt je samengestelde put dan ook meteen bestellen.
Kiezen voor PION Kunststoffen betekent een duurzame keuze maken. PION staat namelijk voor kabelbescherming gemaakt van gerecycled kunststof in plaats van aardolie. Door kunststof te recyclen bespaar je al snel 80% ten opzichte van nieuw materiaal. Bovendien raakt aardolie op dus wordt schaarser en duurder.
PION Kunststoffen staat voor eersteklas gerecycled materiaal. Ook daar waar het gaat om onze CrossCube Trekputten. Door samen te werken met ervaren fabrikanten kan de gebruiker rekenen op topkwaliteit met de stevigheid en levensduur die men ook gewend is van ‘nieuw’ kunststof.
PION is een afkorting van Partnership Is Our Nature. Dat is ook terug te vinden in ons DNA. Wij gaan voor langere termijn relaties waarbij we aan een half woord genoeg hebben om optimaal samen te werken. Dat doen we ook het liefste met de gehele keten, opdrachtgever, aannemer/installateur, adviseur en productiepartner.
Naast veiligheid en kwaliteit is duurzaamheid de 3e pijler binnen de PION dienstverlening. Ons assortiment bestaat uit circa 90% gerecyclede producten. Al vele jaren zijn wij bezig om duurzame oplossingen onder de aandacht te brengen van de marktpartijen. Wij streven naar duurzame impact en dagen de markt uit, klanten, opdrachtgevers, adviseurs en productiepartners. Elke productiepartner wordt beoordeeld op zijn duurzame prestaties. Mogen wij voor de markt een oplossing ontwikkelen dan is duurzaamheid een voorwaarde. Zo hebben we al mooie producten en oplossingen gerealiseerd, wat te denken van ons gerecyclede Protegg fysieke hekwerk of onze circulartube die ook geschikt is voor HDD boringen. Natuurlijk scheiden we afval, rijden we elektrisch en gebruiken wij 100% groene energie uit Nederland.
Een trekput is een ruimte in de grond die dienst doet als toegangspunt voor ondergrondse kabels en leidingen. Zo kun je makkelijk kabels die er al liggen controleren, repareren, vervangen of extra kabels toevoegen zonder dat het hele traject opnieuw open hoeft. Vaak wordt een gelaste kabel ook in een trekput gelegd zodat je er makkelijk bij kan in geval van breuk. Soms worden er ook reservekabels in opgeslagen. Via een deksel kun je makkelijk bij de kabels komen.
Een trekput heeft meerdere doelen. Aan de ene kant om wanneer nodig weer bij de kabels en leidingen te kunnen voor onderhoud of om kabels toe te kunnen voegen zonder dat er gegraven hoeft te worden. Daarnaast dienen trekputten als koppelpunten tussen verschillende netwerken, bijvoorbeeld op kruispunten of bij aftakkingen. In een trekput kunnen kabels een bocht maken, afgetakt worden of juist aangekoppeld worden op een andere kabel.
Je plaatst een trekput wanneer je in de toekomst toegang tot de geplaatste kabels nodig hebt. Bijvoorbeeld voor controle, onderhoud, reparatie of uitbreiding. Of wanneer je kabels moet toevoegen aan bestaande leidingen, bijvoorbeeld bij de aanleg van een wegkruising (voeding voor verlichting, voeding en data voor verkeerslichten etc). Graafwerkzaamheden verstoren het normale gebruik van de werklocatie vaak teveel en te lang (gestremd verkeer, niet werkende verkeerslichten etc). Dan biedt een trekput uitkomst, want je hoeft dan niet te graven en maar een klein deel van de locatie (kort) af te sluiten.
Het grootste verschil tussen kunststof en beton is het gewicht. Kunststof is vele malen lichter waardoor het makkelijker te plaatsen is. Bovendien kan het in alle ondergronden geplaatst worden zonder dat er extra fundering nodig is. Kleine kunststof trekputten kunnen vaak ook met de hand geplaatst worden waardoor extra materieel niet nodig is. Bij betonnen trekputten is altijd zwaar materieel nodig om ze te kunnen plaatsen en vaak moet de ondergrond gefundeerd worden omdat de betonnen put anders verzakt. Een tweede groot verschil is de flexibiliteit. Onze kunststof Crosscube trekputten kun je volledig modulair opbouwen en indien nodig op de projectlocatie nog aanpassen qua formaat én aansluitingspunten. De uitbreekpoort tik je er makkelijk met een hamer uit als de praktijk toch afwijkt van de tekening en de mantelbuis niet aansluit op de prefab aansluitpunten. In beton kun je met speciaal gereedschap wel extra gaten boren wanneer ze niet kloppen, maar dat is veel moeilijker en veel meer werk.Tot slot zijn onze Crosscube trekputten gemaakt van gerecycled kunststof, zijn ze meerdere keren te gebruiken en kunnen ze na de levensduur volledig gerecycled worden.
Kiezen voor gerecycled kunststof betekent kiezen voor het niet gebruiken van aardolie. Deze fossiele grondstof raakt op en wordt steeds duurder. Bovendien produceert het maken van kunststof van aardolie veel CO2. En omdat bij recycling al geproduceerd kunststof wordt hergebruikt verminder je ook nog eens de afvalberg.
Trekputten worden ook wel schouwput, handhole, manput of toegangskamer genoemd.
Het voordeel van een modulair systeem is dat het volledig aanpasbaar is op de vraag en het project. Het is makkelijk groter, kleiner, hoger of lager te maken, zelfs ter plekke op locatie als het nodig is. Die flexibiliteit is prettig want je weet niet altijd wat je aantreft onder de grond en tekeningen wijken nog wel eens af van de realiteit. De grond is vaak op zijn minst voller dan gedacht waardoor je vaak minder ruimte hebt om te werken. Onze Crosscube kunststof trekput pas je dan makkelijk aan.
Dat hangt af van het project en de werksituatie. Heb je veel kabels boven elkaar of juist naast elkaar? Moet de put over een bestaande mantelbuis heen geplaatst worden? Gaat het om veel (dikke) elektrakabels of alleen om datakabels? Wil je dat een monteur er volledig in kan kruipen of is het voldoende als je er met de hand in kunt? Zijn er aanvullende eisen wat betreft brandbaarheid? Op basis van die informatie adviseert PION Kunststoffen je graag over de beschikbare mogelijkheden.
Onze kunststof trekputten (Crosscube) hebben geen vaste maat. Het mooie aan de Crosscube is dat je deze zelf uit verschillende formaten wanddelen kunt samenstellen. Daarmee zijn we altijd in staat de door jou gewenste maat te maken. In elk wanddeel zijn diverse formaat uitbreekpoorten geïntegreerd waardoor een enorme variatie aan buizen aangesloten kan worden. Ook heb je de keuze uit 3 soorten deksels, waarmee elke belastingklasse besteld kan worden.
Het type deksel is vooral afhankelijk van waar de kunststof trekput wordt geplaatst. Op locaties met verkeer (van wandelaars tot aan zwaar industrieel transport) moet je een deksel gebruiken die bestand is tegen de belasting die daar van toepassing is. Daarnaast kun je kiezen uit verschillende manier om het deksel te openen; dit kan handmatig of hydraulisch. En hoe wil je dat het deksel eruit ziet; traanplaat, rubber, bestraatbaar zodat het wegvalt in de rest van het wegdek; er is van alles mogelijk. En tot slot; welke beveiliging is nodig dus kan het deksel zonder sleutel geopend worden? Als je ons dit vertelt adviseren wij je de beste dekseloplossing.
Met de term maaiveld wordt de hoogte van het omliggende grondoppervlak bedoeld.
Ondersabelen (ook wel onderkauwen genoemd) is het aanbrengen van de juiste (krimpvrije) mortelmix om de (ontstane) ruimte tussen de kunststof trekput en het dekselframe op te vullen zodat een stabiele ondersteuning wordt gecreëerd.
In de basis kan elke Crosscube trekput zowel op als onder het maaiveld gebruikt worden, maar je kiest voor een verschillende deksel. Ondergronds kun je vaak met een wat minder zwaar en sterk deksel toe omdat de belasting minder groot en vooral meer verdeeld is. Bovendien hoeft de deksel geen vergrendeling te hebben omdat er zo`n 40 cm grond bovenop ligt en mensen er dus niet zomaar bij kunnen. Goede markering is hier natuurlijk wel belangrijk zodat bij een storing direct op de juiste plek gegraven wordt.Bij een trekput ‘op het maaiveld’ is de belasting door bijvoorbeeld verkeer vaak groter en moet de belastbaarheid van het deksel daarop afgestemd worden. Ook UV-bestendigheid wordt dan een punt.
Het uitgangspunt is de set functionele eisen van het project en de opdrachtgever. Voor de rest is het belangrijk om te weten hoeveel werkruimte er nodig is en of er ruimte vrij gehouden moet worden om extra kabels op te slaan. En natuurlijk welke aansluitingen er nodig zijn en op welke plek. Moeten ze op de korte of lange zijde, mogen ze naast elkaar of moeten ze boven elkaar geplaatst worden, welke diameter mantelbuis/ welke multikoker wordt er op aangesloten etc. Het aantal benodigde aansluitingen bepaalt de minimale breedtemaat en hoogtemaat van de kunststof trekput. De plaatsingsplek is ook een factor. Komt de put in de groenstrook (onder het maaiveld) of op het maaiveld en bijvoorbeeld in de rijbaan. Dit heeft invloed op de belasting en dus op de vereisten aan de put en de deksel.
Ja dat kan. Vaak ontzorgen we jou als klant door de put al prefab voor te bereiden met aansluitingen zoals ze staan op de tekening die ons is aangeleverd. Maar soms is de situatie toch anders of kom je voor een andere verrassing te staan. Dan kun je de aansluitingen in onze Crosscube trekput makkelijk aanpassen. Kwestie van de gewenste uitbreekpoort er met een hamer uittikken, even ontbramen en de mantelbuis aansluiten. Wanneer de aan te sluiten mantelbuis niet aansluit op een uitbreekpoort kan er ook een poort gezaagd worden. Indien nodig helpen we hier graag ter plekke bij. De aansluiting die niet gebruikt wordt is trouwens weer makkelijk af te sluiten met een afdichtdop.
Kunststof trekputten en schouwputten zijn standaard niet waterdicht. Daarmee voorkomen we onnodige opdrijving door hogere waterstanden. Water dat in een trekput loopt loopt er bij voorkeur ook snel weer uit. Als waterdichtheid voor jouw trekput belangrijk is, laat het ons dan weten, dan adviseren we graag een oplossing op maat. Mantelbuizen kunnen vanuit de trekput wel waterdicht gemaakt worden zodat water niet van de ene put door de mantelbuis naar de andere put loopt. Vraag ons naar de mogelijkheden.
Maak de rode deuvels op de hoeken los (uit te wippen met bv een schroevendraaier) en verwijder de u-clips aan de binnenkant van de trekput. Daarna zijn de elementen uit elkaar te halen.
PION Kunststoffen beschikt over een brede range aan dekselmogelijkheden in de meest uiteenlopende belastingklasses; van A15 tot en met E900. Wij bieden standaard oplossingen in kunststof, composiet en gietijzer, maar ook maatwerk is mogelijk. Vertel ons over je project en we adviseren je graag.
De dekselbelasting is de mate waarin een deksel belast kan worden voordat hij beschadigd raakt (en dus geen bescherming meer biedt). Deze belasting wordt in een letter-cijfer combinatie (A15-B125-C250-D400-E600-F900) weergegeven. De belasting per klasse is in de internationale norm EN124-2 vastgelegd.
Het belangrijkst is de locatie waar de put (en dus de deksel) gebruikt wordt. Is dat op of onder het maaiveld? Bij plaatsing op het maaiveld is het belangrijk om te bepalen wat de belasting wordt. Zie ook deze handige download download. En wat wil het oog? Mag het deksel een bovenkant hebben van metaal of rubber of wil je het kunnen bestraten of asfalteren zodat het wegvalt in het wegdek? En hoe wil je het deksel kunnen openen? Met de hand of hydraulisch? En moet het deksel te vergrendelen zijn? We helpen je graag kiezen.
Eigenlijk nergens. Als je ons aangeeft welk soort deksel je wilt en de benodigde belastingklasse, dan zorgen wij voor een frame dat hier perfect bij aansluit.
Je stel het deksel door aan de hoogte-verstel-bouten te draaien. Vul de ontstane ruimte op met de juiste mortelmix (ondersabelen).
Dit is afhankelijk van het type deksel en de aanwezige vergrendeling. Gietijzeren deksels hebben meestal een vergrendeling met een inbus maat 16. Gasgeveerde deksels hebben meestal een driehoek-vergrendeling (maat 11).