Bijna twintig jaar al is PION Kunststoffen aan het pionieren en ontdekken. Dat heeft een prachtig arsenaal aan duurzame oplossingen opgeleverd voor kunststof kabelbescherming. Gered van de afvalberg, gerecycled en gebruiksvriendelijk toegepast. De slimme innovaties zijn meestal nog goedkoper ook. “Klant blij, wij blij, planeet blij”, vat PION-directeur Gerben Borger het samen.
In vele opzichten is PION Kunststoffen een eigenzinnig bedrijf. De benodigde creativiteit gedijt beter in een mooi pand, zo is de opvatting van eigenaar en directeur Gerben Borger. Sinds de oprichting in 2003 is PION weliswaar verhuisd, maar ver van standaard bedrijventerreinen weggebleven. Borger ontvangt zijn klanten in een huiselijk, stijlvol wit pand, dicht bij het centrum van Amersfoort. Het bedrijf straalt daarmee uit: bij PION doen we het anders.
In de sectoren rail, weg- en waterbouw, energienetwerken en industrie weten klanten wat ze aan PION hebben: het bedrijf denkt mee en komt met gemakkelijk toepasbare, betaalbare oplossingen. Daarbij gaat het bedrijf vaak veel verder dan het basisproduct: kunststof kabelbescherming. Borger wijst op het menskerend Protegg hekwerk voor langs het spoor dat in het kantoor staat opgesteld.
“Het is gemaakt van vermalen kunststof kozijnen. Doordat het een reststof is, is het betaalbaar en bovendien UV-bestendig. Zo`n hekwerk gaat zeker zo’n twintig jaar mee in tegenstelling tot de houten hekwerken die nu veel gebruikt worden; die worden na het project weggegooid. Deze oplossing kenmerkt ons; we denken altijd na over nieuwe toepassingen voor gerecycled materiaal.”
“We zijn geen standaard groothandel”, vertelt Borger. “We onderscheiden ons van alle concurrenten. Door hecht samenwerken weten we wat onze klanten écht nodig hebben. Vervolgens helpen we door de slimste oplossing aan te bieden, die ook nog eens duurzaam is.”Dat doet PION met innovatieve trekputsystemen, deelbare buizen, kabelgoten, multikokers en PE Mantelbuizen, alles wat nodig is om kabels in een nieuwbouw of renovatieproject veilig aan te leggen en te houden.
Borger: “Kunststof heeft nog geen positief imago. Als je een gewone PE buis onder de grond stopt, is dat 100% aardolie. Maar alles wat je hier ziet staan is voor minimaal 90% gerecycled, daar is dus bijna geen aardolie aan te pas gekomen. En als het over tien jaar uit de grond komt, kunnen we het opnieuw gebruiken of recyclen. Dan worden het van die plastic snippers die je daar in die pot ziet.”
Voor Borger is het duurzaam omgaan met grondstoffen belangrijk. “Ik heb kinderen”, zegt hij. “Het gaat om hun toekomst. Als je dochter een schoolwerkstuk over de plastic soup maakt, moet je daar wel bij stilstaan. Thuis hebben we zonnepanelen, scheiden we ons afval, rijd ik een elektrische auto en ga ik als het even kan op de fiets. Om mijn steentje bij te dragen. Ik vind het belangrijk om dat te delen. Maar ook in het groot kun je dus veel doen.”
De branche enthousiasmeren met milieubewuste oplossingen gaat het gemakkelijkst als dat leidt tot lagere kosten en meer gebruiksgemak. Precies daarin zoekt PION oplossingen. “We houden van ontdekken. Van nieuwe kansen met nieuwe oplossingen. Met die kennis maken we de wereld een beetje veilige en duurzamer. We zitten bovenop de laatste technologische innovaties en proberen daarmee de toekomst steeds een stapje voor te zijn. Zo hebben we als eerste dat menskerende hekwerk ontwikkeld waar we het net over hadden, maar ook onze modulaire trekputten die volledig van gerecycled materiaal zijn gemaakt.”
Tijdens een seminar een paar jaar geleden hoorde Borger een verhaal over een groot project waarbij de verlichting niet gekocht werd, maar geleased. Dat gaf hem het laatste zetje om een idee dat hij al langer had concreet te maken, namelijk het verhuren van deelbare buizen. Dit product leent zich daar namelijk perfect voor. Het is zo sterk dat het makkelijk voor meerdere projecten gebruikt kan worden. De kosten vallen voor de klant lager uit en hij wordt van A tot Z ontzorgd qua service en logistiek. En als plus dragen ze bij aan een beter milieu.
Borger wijst op de jonge generatie bij wie de interesse in persoonlijk bezit afneemt en meer geneigd is om te delen, bijvoorbeeld bij auto`s. Zij vinden het normaal om alleen te betalen voor wat ze gebruiken. “Ik geloof heilig in huur”, zegt hij. “De deelbare buizen blijven ons eigendom en de klant betaalt alleen voor de periode dat ze gebruikt worden. Als het project klaar is halen we ze op en gaan ze naar een volgend project.”
In de nieuwe strategie van PION staat de klant nog meer centraal dan voorheen. Niet alleen de aannemers, maar de hele keten, dus ook de primaire opdrachtgever, de ingenieursbureaus etcetera hebben aan hen een waardevolle sparringpartner waar iedereen beter van wordt. Soms moet de markt nog overtuigd worden. Maar iedereen die in zee gaat met PION profiteert van de voordelen. Soms zijn de materialen wat duurder in aankoop, maar onderaan de streep zijn ze in bijna alle gevallen voordeliger. Doordat de producten zo snel en makkelijk te plaatsen zijn.
Altijd begint het met de wensen van de klant zelf. Borger: “We gaan standaard diep in op de uitvraag. We vragen door en bieden alternatieven. De klant signaleert, wij gaan ‘aan’ en laten pas los als het vraagstuk is opgelost. Klant blij, wij blij, planeet blij.”
Dit artikel verscheen eerder op Spoorpro.nl en Infrasite.nl.