‘In doen verbinden, In groen vooruit’, aldus het motto van Dura Vermeer. Als je dit credo als bedrijf omarmt, dan leg je de lat voor projecten en samenwerking hoog. Een gesprek met Alessio Suvaal van Dura Vermeer over vooruit denken, circulair gemak en innovatiekansen.

 

Duurzame relaties

Met 165 jaar ervaring op de teller ziet Dura Vermeer continuïteit als belangrijkste drijfveer. In de praktijk betekent dit vooruit denken, verder kijken dan de gebaande paden en samen met partners bouwen aan veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid. Duurzame relaties zijn daarbij cruciaal en Dura Vermeer en PION schudden elkaar de hand als het om de toekomst gaat. De eerste staat voor toekomstbestendig bouwen en de tweede is partner in toekomstbestendige oplossingen. Bij het realiseren van een nieuwe 3kV routing op het emplacement Dordrecht brachten Alessio Suvaal van Dura Vermeer Railinfra en Ana Maria Santos en Gerben Borger van PION het motto ‘In doen verbinden, In groen vooruit’ in de praktijk.

 

Gedetailleerd samenspel

Suvaal is projectleider bij Dura Vermeer Railinfra en als disciplineleider verantwoordelijk voor de recent geïntroduceerde discipline ‘Stationsinfra & Installaties’. Alle projecten die hij leidt hebben één aspect gemeen: aandacht voor details. ‘Ik ben altijd bezig met detaillistische werken. Werken waar een kabel aan zit en waarbij er iets door een kabel gaat, zoals data of voeding, belangrijk is voor de continuïteit. Mijn projecten rondom het spoor staan bekend om veel stakeholders en veel verschillende richtlijnen voor installaties en materiaal. Als je dat combineert met een spannende planning levert het een mooi gedetailleerd samenspel op. In dat samenspel heb ik behoefte aan een sparringpartner die met me meedenkt om de verwachtingen van aannemers te realiseren. Eentje die snel kan schakelen en oplossingen kan bedenken die alle stakeholders ontzorgen.’

 

Circulair gemak

Bij zijn vorige werkgever werkte hij met PION al op enkele grote projecten samen. In Dordrecht ontstond de meest recente samenwerking. ‘Het totale project was een groot planmatig en logistiek feest, omdat het 40 kilometer en 250 herstelpunten aan kabelkokers op het baanvak tussen Rotterdam-Zuid en Lage Zwaluwe betrof. Als onderdeel van die scope hebben we op emplacement Dordrecht het gehele 3kV-net vervangen en alle kabelkokers opgeschoond. PION heeft hiervoor nieuwe 3kV kabelkokers – S5000 – en de PP Klembuizen geleverd. Overigens was het verhuurconcept RentInfra voor de klembuizen mij in eerste instantie niet bekend, totdat Ana en Gerben erover begonnen.’ Accountmanager Santos van PION vult aan: ‘We hebben dat als oplossing ingezet om onze klant te ontzorgen. De PP Klembuis is een robuuste, kwalitatief hoogwaardige oplossing voor tijdelijk of permanent gebruik. Met de inzet van ons RentInfra-verhuurconcept bieden we extra gemak. We nemen het logistieke stuk volledig uit handen, leveren de buizen aan, halen ze na de huurperiode weer op en maken ze weer klaar voor de volgende huurder. Dura Vermeer had in dit geval bijvoorbeeld geen eigen opslag nodig.’ Bovendien zijn de buizen van gerecycled materiaal gemaakt en worden ze opnieuw ingezet of gerecycled tot een nieuw product. Na het afronden van een project is er geen milieubelastend afval. Use to reuse, zoals RentInfra roept. Suvaal: ‘Dat duurzame karakter was een verlangen van ProRail. De traditionele buizen staan bekend om eenmalig gebruik. ProRail zocht daar een oplossing voor. Ze wilden een kwalitatief product met circulaire eigenschappen en dat hebben we gevonden.’

 

Ruimte creëren

Wat Suvaal betreft, mag de branche er nog wel een schepje bovenop doen als het gaat om circulair denken en doen. ‘In de markt zie je de laatste tijd dat traditionele oplossingen plaatsmaken voor meer circulaire oplossingen. Een mooie ontwikkeling. Echter, binnen de railmarkt is het lastig om nieuwe producten te introduceren. De specificaties houden soms geen rekening met de vernieuwing waar de toekomst om vraagt. We moeten vanuit contracten garanderen dat een product klaar is voor de toekomst – bijvoorbeeld door een levensduur van 15 of 30 jaar te beloven – maar we hebben geen zeggenschap over het product omdat dat vaak al voorgeschreven is.’ Er is dus weinig speling om met innovatieve producten te komen. Hij heeft dan ook een duidelijke wens voor de branche: meer ruimte voor innovatieve ideeën om daadwerkelijk de spoorbranche innovatiever en duurzamer te maken. Suvaal: ‘Het spoor is een van de meest duurzame vervoersmiddelen, maar in de wereld eromheen valt nog veel te verbeteren. Als we samen meer naar kansen en mogelijkheden kijken, dan kunnen we een stuk verder komen.’